Mekanik

Just nu läser jag och resten av min klass samt alla andra högskoleingenjörer vid KAU en kurs i mekanik. Det jag inte riktigt jag förstå är vad jag som dataingenjör ska ha mekanik till? KAU motiverar med att man bör ha grundläggande kunskaper inom alla ingenjörsområden. Det jag försöker göra nu är INTE grundläggande kunskaper.

Grundläggande kunskaper ska vara terminologi samt de principer som ämnet bygger på. Jag tycker verkligen inte att kursen är så grundläggande. Den känns komplett meningslös, samtidigt som det är väldigt svårt att greppa hur man ska göra.

Inom matematik finns oftast ett eller ett par sätt att angripa ett problem på. I mekanik finns det många fler. Detta leder till förvirring, i alla fall för mig. Mekanik verkar handla just om att analysera problemet, inte att lösa det. För ett sådant upplägg krävs ett lämpligt utlärningssätt och bra kurslitteratur. När inte en lärarna kan förklara hur man ska göra, och boken inte ger exempel på hur man löser en uppgift utan bara svar till övningarna (och det bara till varannan övning), hur i helvete ska man kunna lära sig?

Antalet olika typer av problem verkar vara obegränsade, och antalet lösningssätt lika så. Hur ska man då kunna hantera problem som man aldrig sett en lösning till? Man kan ju använda det man lärt sig, om andra typer av problem, men man lär ju bara komma ungefär halvvägs.

Det är rätt snällt att man kan tillgodogöra sig poäng på tentan med inlämningsuppgifter. Men, inte så snällt när man inte kan få tillräckligt med information om hur man ska göra för att lösa dem. Jag förstår det som presenteras, men jag kan omöjligen förstå det som ingen förklarar.

Någon som har något smart tips? Nåntans man kan vända sig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0