Braxton (part 2)

Jag blev så inne i tänket att jag beslutade att skriva andra delen nästan omedelbart. Frågan är, vad ska jag skriva om idag? Jo, detta inlägg kommer att ställa upp den mest grundläggande regeln för tidsresor. Någon kommer säga emot mig, men eftersom tidsresor är helt teoretiskt eftersom det aldrig kan bevisas på något sätt, får jag resonera kring ämnet precis som jag vill.

Regeln jag pratar om är satsen om tidslinjens oföränderlighet, ett uttryck jag precis kom på! Den kan väl formuleras ungefär så här:

Tidslinjen är konstant, det som har hänt, det har hänt, och kan aldrig förhindras. Det som kommer att ske, det kommer att ske, och kan aldrig förhindras. Nuet är relativt.

Ödet finns alltså, med andra ord. Du kan aldrig åka tillbaka i tiden och förhindra något som är känt att det sker, med andra ord. Jag tänkte "illustrera" detta med ett exempel.

Exempel 1 - Mordförsöket
Låt oss välja en mycket känd person, som var diktator i tyskland under andra världskriget. Man vet att han tog livet av sig i sin bunker när han kände hopplösheten krypa sig på. Flera gånger under sin livstid försökte folk mörda honom, men alla försök misslyckades. Låt oss nu tänka att det fanns ett försök på hans liv tidigt under hans "karriär" (eller vad man ska kalla det). Detta försök mörklades, och vi vet egentligen inte om det. Vi har också tillgång till en tidsmaskin. En tidsmaskin referer till förmågan att förflytta sig i tiden, och behöver inte vara en maskin i ordets sanna bemärkelse.

Vi bestämmer oss för att mörda diktatorn. Vi reser tillbaka i tiden, till en tid innan han blivit riktigt känd. Egentligen vet vi att vi borde misslyckas, för vi känner till lagarna för tidsresor, men försöker ändå. Vi planterar gift, bomber, och skyttar som ska ta död på honom. Men, alla dessa misslyckas, och det hela mörkläggs.

VI genomförde alltså det försök som mörklades, och hur många gånger vi än försökte mörda honom på sätt som inte är allmänt kända skulle de misslyckas. Det skulle vara ett meningslöst företag, diktatorn skulle dö i sin bunker, det är bara så. Om vi skulle resa tillbaka och genomföra något av de kända attentat, ja då skulle det vara vi som gjorde dem, och de som låg bakom de attentaten avrättades, alltså skulle vi avrättas.

Det jag försöker klargöra är att tidslinjen verkligen är konstant. Saker kan inte ändras.

Dock, detta resonemang ger upphop till vissa paradoxer. Men, ska inte prata om paradoxer så här tidigt i serien.

Kanske ni vill veta vem Braxton är nu? Jag har bestämt, ni får googla honom. Kan säga att han är en karaktär i en nördig TV-serie.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0