Komplimanger

Alla komplimanger är bra komplianger! Men låt oss ta det från början:

Idag när jag och två klasskamrater var på väg till bussen frågade en av dem, låt oss kalla honom A, hur jag skulle ta det om en gaykille sa till mig att jag så bra ut. Jag svarade, nästan omedelbart, att jag skulle ta det som en komplimang.  För första gången i mitt liv fick jag en extremt stark impuls att berätta för dem om min läggning. Så jag lät A prata klart (minns knappt vad han sa) och sen berättade jag för dem. B sa ingenting, men A gav chockeringen ett ansikte. Detta är första gången jag berättat att jag är gay för någon IRL, det ha ju tidigare varit på msn och liknande. Diskussionen om komplimanger försvann, och ersattes av en något besvärad och chockartad situation. A och B skulle med en buss, så efter jag svarat på en fråga som A ställde, hur jag kunde veta att jag var homosexuell, försvann de på 1:ans buss.

Så här i efterhand inser jag att en lite länge pratstund skulle varit bra. Min impuls var stark, och det måste ha kommit mycket plötsligt och överraskande för dem. Mitt svar på A:s fråga blev inte motiverat. Han antog väl, och sa det några gånger, att jag svarade "komplimang" eftersom jag själv var gay. Men, om sanningen ska fram, så anser jag att alla komplianger är bra komplianger, oavsett vemifrån de kommer. Sedan kan ju syftet bakom komplimangen ifrågasättas. A hade tydligen "fått en gaykille på sig" i går, som efter att A avvisat honom gått till en annan kille och antagligen stött på denna kille också.

Själv skulle jag inte känna obehag, som A gjort, om en tjej gav mig en komplimang. Jag skulle bli överraskad och kanske lite ställd, men också glad. Min poäng är i alla fall att man ska vara glad av alla komplianger man får!

Det finns ju en viss skillnad på att stöta på någon, och ge en kompliang. Det senare misstas säkert för det första i många, många fall. Av just denna anledningen har jag själv valt att sällan ge komplianger till str8a killar för deras utseende, för att inte bli missförstådd. Det har jag blivit, och det var sannerligen ingen kul situation.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0