Skolan

Sitter och kollar på en debatt på TV4, och nyss pratades det om skolan. Därför tänkte jag reflektera lite över detta alltid lika intressanta ämne.

Var ska man börja? Betygen kanske? Det är ingen hemlighet att jag är en aktiv motståndare till betyg i den form som finns i dag. Anledningen är mycket simpel. Jag har själv som alla andra gått i skolan, och jag har själv lagt märke till vissa saker. För det första, vad är betyget ett mått på? Kunskap? Knappast, betyget är ett mått på hur många poäng man fått på sista provet i en kurs, eller sammanlagda resultatet på flera prov. En bokstav eller siffra som egentligen saknar helt innehåll och information vad eleven kan, vad eleven är extra bra på, och vad eleven bör jobbar mer med. Betyg är inte något konstuktivt, det hjälper inte en elev mer än att han/hon blir glad om ett högt betyg delas ut. Det för mig osökt in på "för det andra". För det andra kan betyg omhes av en onödig hets. Jag har sett kamrater som blivit besvikna när de inte fått högsta betyg, då de missat någon poäng på ett prov. Är det såhär vi ska ha det? En liten ynka poäng som avgör så mycket! Skriftliga omdömen skulle lösa dessa problem, och det är jag helt övertygad om. Men, jag är också positiv till en kompromiss med mer omdömen och mindre betyg, som kommer senare i skolan. Universitet tycker jag fortfarande ska ha betyg, med skalan U G VG och inget annat.

Däremot tycker jag inte prov/tentor ska försvinna, nej, de bör ligga som en del i den skriftliga och muntliga bedömning som ska ske av eleven. Men, jag är mycket positiv till andra bedömningsgrunder; fördjupningsarbeten, muntliga redovisningar, grupparbeten, studiebesök med rapportskrivning. Läxor däremot är något som är förlegat och hör forntiden till. Jag anser att skolan i alla fall till viss mån ska spegla arbetslivet. Yrken där man först kommer till sin arbetsplats, jobbar hårt med massa olika saker nästan samtidigt, åker hem och tvingas arbeta ännu mer för att behålla jobbet är tämligen sällsynta. Har jag fel, överbevisa mig i detta! Ungdomar bör ta sitt egna ansvar, och se till att de som ska bli gjort blir gjort, men läxor borde tas bort omgående!

Jag har en hel del mer att säga om skolan och saker som bör förändras, men är för trött, så får återkomm imorgon! :)

Kommentarer
Postat av: Maggy

Willy willy willy...



Jag trodde du lyssnade i skolan? Jag tror i stort sett alla lärare (Björnis, Estenberg, Ingmar, etc) påpekade att angående provresultat så var gränserna ett ungefärligt värde på vart man låg på betygskalan.

"Andra bedömningsgrunder" är också bra, men det är svårt att bedöma vart varje elev ligger i kunskapsnivå enbart grundat på på sånt. Särskilt grupparbeten kan vara knepigt att se vad varje individ har gjort.

Skriftliga omdömen är inget fungerande alternativ. Gå till läraren själv och hör vad du behöver jobba på..men själva idén med betyg är att man snabbt och överskådligt ska kunna se hur eleven ligger till. Jag ger dig en liknelse, så behöver jag inte utveckla mer: http://www.youtube.com/watch?v=GIhcL8K4shg (ungefär 45 sek in)

Skriftliga omdömen skulle bli för krångligt och det skulle bli alldeles för svårt för tex universiteten att sålla ut vilka som är mest behöriga!



Angående läxor så var det väl inte direkt mycket på gymnasiet, lite svenska ibland..eller minns jag fel? Jag tycker iaf att vi där fick ta eget ansvar att vara färdiga med det vi skulle vara inför tex prov. Och grejen med läxor och spegla arbete är ju att man väldigt sällan, går till arbetet - jobbar en timme - lunch - jobbar en timme går hem. Läxor gör att skolan i större utsträckning speglar arbetsveckans 40 timmar, om det sen är bra eller dåligt är en annan fråga...

2010-09-18 @ 00:57:01
Postat av: William

Tack för kritiken :)

Jag håller inte med om allt. Men kan hålla med om att det på universitet kan bli alldeles för mycket jobb med omdömen. Håller också med om grupparbeten, men syftet med ett sådant är inte den enskilda individens insats utan den samlade insatsen. Sen att vissa är slackers och åker på räkmacka när andra jobbar häcken av sig, det är en annan sak.

Men som jag sa, är öppen för kompromiss mellan omdömen och betyg.



Sedan har vi intagningsystemen (till både uni och gymnasie) som jag tycker är felkonstruerade. Men, vad jag tycker mer precist om detta, kommer jag kanske att skriva ett nytt inlägg om.



Vad gör du nu för tiden btw? :P

2010-09-18 @ 18:20:42
URL: http://tredjegangengillt.webblogg.se/
Postat av: Mag

Gör så, skriv om intagningssystemet. Alltid kul att höra nya förslag!



Jag steker runt lite..Väntar väl på att jag ska ta tag i att läsa, får se om det blir till våren eller nästa höst!

2010-09-20 @ 00:35:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0