Välfärd?

Min granne har nyligen avldit. En man som jag känt sedan 13 år tillbaka i tiden. När mamma flyttade hit för tretton år sedan besökte jag och mina syskon min granne väldigt ofta, flög drake, sköt luftgevär och pratade via amtörradio med människor överallt. Idag fick jag av mamma höra att han dött, på väg genom skogen till en annan granne. Jag vet inte orsaken än.

Det kommer alltid fram saker när sånt här händer. Nu vet jag inte hur sant detta är, men det det verkar som om han levde sin sista tid i yttersta fattigdom. Han hade fått åka in till sjukhuset akut för ett tag sen, och efter det fick han gå på medicin. Han slutade även att röka, något som han gjort under många, många år, i alla fall så länge jag känt honom. Men, så helt plötsligt slutade han gå på medicin. Vi misstänker att han helt enkelt inte hade råd att köpa medicin. Kanske var det så illa att han inte ens hade råd med mat. Då ställer man sig frågan; vad FAN är det för välfärdsland vi lever i? Var är den välfärd som vi nästan är lite kända för?

Sånt här finner jag oacceptabelt. Jag är inte beredd att skylla detta på effekter av politiska reformer utfärdade av regeringen, men man blir misstänksam. Varför ska människor som inte kan jobba tvingas till arbete? Varför ska de som inte kan jobba, om de inte jobbar, tvingas leva på svältbelopp? Regeringens argument är väl att de vill komma åt fuskarna. Ja, det är vedervärdigt att fuska till sig pengar bara för att man inte vill jobba. Men, oavsett hur känslokalla och rent av onda försäkringskassan blir kommer fuskarna alltid att kunna fuska. Istället driver man ut arma människor, som min granne, rakt ut i utanförskap och knappt skäliga liv. Min granne gnällde aldrig. Han var alltid hjälpsam, ställde alltid upp med allt vi bad honom om. Han förtjänade bättre.

Jag blir misstänksam. Sånt här hörde jag aldrig om förr. Jag var visserligen yngre, och fattigdom var säkert förekommande, men nu hör man titt och tätt om sånna här "misslyckanden". Jag anser att läkarvård och medicin bör vara gratis. Vi ska inte ha gräddfiler och de med mer pengar ska inte ha mer rätt till sjukvård. Det är en enkel princip om vi vill bevara vår välfärd - där vi delar på utgifterna och hjälper varandra. Om min granne hade berättat om sina problem (om det nu inte bara är ett rykte som går), givetvis hade vi försökt hjälpa honom. I min familj är något sådant en självklarhet.

Jag ser utvecklingen upprörande.
Vi borde protestera, resa oss och säga ifrån. Men, som min skottske lärare ofta påpekar, vi är svenskar. Vi ska vara lugna, samlade och inte föra liv. Men, kanske är det dags att lägga bakom oss vår svenskhet och reagera på de orättvisor som faktiskt finns där ute?

Stay tuned - snart kommer inlägg om Jan Björklunds Elitklasser!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0