Alkohol - Megainlägg

Detta kommer bli svårt.
Vet inte ens om jag kommer i mål,  om inte kommer ett nytt försök att göras i framtiden. Det finns så extremt många aspekter, vet inte riktigt vad jag ska börja med. Kanske det mest grundläggande; jag dricker inte. Det kanske motiverar varför jag tycker som jag gör i den här frågan, tveksamt om jag skulle tänka likadant om jag var som alla andra och drack öl och sprit.

Låt mig ta avstamp i den debatt som visades på TV4 för ett litet tag sedan. Det var i programmet Kvällsöppet med Ekdal man diskuterade alkoholkonsumtionen i TV, och dess effekter och oeffekter för drickandet i samhället. Jag ska inte i detta inlägg dra någon slutsats om alkoholkonsumtion verkligen ökar drickandet eller inte. Det låter jag dig som läsare avgöra på egen hand när du hört mina argument. Ska dessutom nämnas att det som presenteras här är partiskt, argument för det motsatta får du leta efter på annan plats. Syftet är upplysa dig om vad jag anser, inte försöka få dig som dricker att sluta, det är inte min ambition.

Eftersom programmet sändes inte helt nyligen, kan jag tyvärr inte citera några direkta uttalanden. Men, diskussionen handlade främst om huruvida man borde visa alkohol i TV eller inte. Min åsikt är som följer; nej, man borde inte visa alkohol i TV, inte som det enda alternativet. Vad menar jag med det? Jo, genom att ha program där man alltid dricker alkohol till maten istället för annat bygger man upp en bild av vad som ska föreställa normen. Visst, alkoholkonsumtion ÄR normen, men varför kan man inte vända på dig? Varför ska det vara så att det är en enda deltagare i Mästarnas Mästare som avstår vinet som i det programmet flödar och tar Fanta istället? Att alltid visa alkohol, och nästan aldrig nåt annat, är att romantisera alkoholen. Man gör det till något som man SKA dricka till maten, som Fritiofsson menar. Som om alkohol nästan var ett krav. När man avstår, kan det hända att folk ser snett på en. Det har, vilket är bra, aldrig hänt mig, men kanske kommer det att göra det i framtiden. Mitt förslag är i linje med vad Gudrun Schyman sa i programmet; varför kan man inte dricka mineralvatten istället, särskilt i sport-program som Mästarnas Mästare? Jag anser att de som deltar där är kända idrottsprofiler och som bör förgå med gott exempel för yngre tittare. Det spelar ingen roll om barn och ungdomar tar efter, det tror jag inte själv, men det ger fortfarande en ganska ensidig bild; när man äter mat ska man dricka vin. Mästarnas Mästare är inte ensamma om detta; detta förekommer i en rad andra program, såsom Halv Åtta Hos Mig, Stjärnorna på Slottet och Så Mycket Bättre. Den som tror att detta handlar om att jag tror att folk som dricker alkohol i TV förespråkar alkoholism, är ute och cyklar i bussen. Återigen, sambandet, om det ens existerar, mellan alkohol i TV och överdrivet drickande i TV är upp till dig som läsare.

Jag kan säga att när personer som George Scott i Mästarnas Mästare tar fanta, eller när Ulf Brunnberg tar gammal hederlig mjölk, då blir jag glad. Sen att Brunnberg mitt i debatten börjar skrika frågande till Gudrun Schyman att han inte fattar problemet med att folk dricker i TV (när de pratat om det i 20 minuter alla redan) är en annan sak.

Jag vill vara säker på ren fakta när jag presenterar den; Schyman hävade att för varje tusenlapp som kommer in som alkoholskatt går 10.000 ut i kostnader för samhället, orsakat av alkohol. Detta låter som en fasansfull "dålig deal" för staten. Jag kollade nyligen upp dessa siffror, kunde inte hitta några som var för samma år, men detta är vad jag fann:

Samhällets direkta kostnader för alkohol och narkotika har av Socialstyrelsen beräknats till knappt 30 miljarder kronor 2003. Samt. Statens inkomst av alkoholskatt beräknas till 10 miljarder kronor 2005.
Mina källor här är Socialstyrelsen och Regeringen.

Även om det är inte som Schymans siffror, är det fortfarande en hemskt stor skev fördelning mellan inkomster och utgifter när det gäller alkohol. Och om jag tror rätt, är den ännu skevare nu, som Schyman påstod. Det finns mycket man kan göra för att minska alkoholkonsumtionen, att höja skatten sprit är bara en av dem. Men, om nu höjda bensinpriser kan få folk att åka bil mer sällan (se kommande inlägg om bensin), borde väl höjda alkoholskatter få folk att dricka mindre? Om vi antar det kommer alltså utgifterna att minska (folk som dricker = mindre kostnader för skattebetalarna) och inkomster vara ungefär lika (mindre som handlar, men dyrare).  Utöver detta tror jag på information om alkohol och dess negativa effekter redan tidigt, lämpligen på högstadiet, men också på gymnasiet, där det var folk i mina egna kretsar började dricka. Dessutom bör tullen skärpas, så att den olagliga importen av sprit minskar. Utöver detta, tja, det är föräldrarnas ansvar att se över vad sina barn gör. Bara rim och reson som säger att ju tidigare ett barn börjar dricka, desto mer ökar risken att det går åt helvete senare i livet. Finns säkert massa mer man kan göra, men det är dessa saker jag kommer att tänka på i skrivande stund.

Jag anser att alkohol i vissa sammanhang är extremt onödigt. Nyligen fick jag ett brev från studievägledaren om ett möte med dataföretaget Sogeti. Jag brukar ta alla chanser att träffa möjliga arbetsgivare. Men i just detta fall var det något jag reagerade på, och det var på Sogetis egna inbjudan till oss studenter. Överst på inbjudan var en bild på, ja ni har väl säkert redan gissat, ett glas med skummade öl. Dessutom lockar Sogeti med att bjuda på denna dryck och mat i deras studentpub. Aldrig i livet skulle jag tro att någon skulle försöka tvinga på studenter alkohol, det är inte därför jag är kritisk till detta och väljer att avstå. Anledning är, som jag sa, att det är helt onödigt att romantisera alkohol. För mig är det, när jag läser en sådan inbjudan, att "Här på Sogeti programmerar vi och dricker öl. Studenter gillar att supa och dricka öl, därför har vi vår fina studentpub där vi kan ragga på jobbsugna studenter". Om det är så här som de tänker har jag inget mer att säga. Om inte, kan man fundera över vad deras andra intentioner är. Öl kanske är den mest vanliga drycken (men bara för att den är vanlig, varför trycka upp inbjudningar med den på en tredjedel av bilden), kanske den gyllene färgen lockande för studenter??!!? Om jag skulle göra en inbjudan skulle jag fokusera på vad studenter kan vinna på som går på mötet; och skriva att "god mat och dryck kommer att serveras till alla deltagare". Jag är nästan sugen på att gå dit bara för att fråga dem om hur de tänker, men jag låter nog bli. Men, som en kompis tillade, ska man väl kanske inte anta att det är alkohol i ölen? Det finns ju alkoholfri öl, men i just detta fall tror jag inte det är fallet!

Så, nu har jag klarat av en kort liten diskussion kring alkohol i detalj. Jag ska nu gå in på mina åsikter kring själva drickandet, varför jag anser att det egentligen är bortslösande pengar.

Alkohol dödar och förstör. Oavsett de positiva effekterna hos berusningsmedel, så kan ingen säga emot mig på den punkten. Alkoholism är en sjukdom, och den går i min släkt, och i många andra släkter runt om kring i Sverige och världen. Det är ingen i min närmasta familj som har problem med spriten, men det förekommer på mammas sida. Varför? Jag begriper mig inte på det. Jag tror att alla känner någon eller känner till någon som har eller har haft alkoholproblem. Personer som har tagit sig från beroendet - lyssna på dem! Avskräckningar kanske kan fungera, men jag är inte säker.

Beroende, varför vill man riskera att sätta sig i ett sådant? Likt nikotinberoende och narkotikaberoende är det evigt slöeri med pengar som kan läggas på annat. Ett slöseri som samtidigt förstör kroppen. Låt mig ta ett steg tillbaka här. Alla som dricker är givetvis inte beroende av det (även om det ibland kan framstå så!). Vi ska lämna de som är beroende och effekterna av detta till senare.

Alkohol gör en dum. Visst akn alkohol göra en rolig (även om andra kanske inte tycker så!), men överdriven konsumption gör att man kan hitta på saker man aldrig skulle göra när man var nykter. Vissa saker kan vara ganska harmlösa, men andra ganska allvarlig. En riktigt allvarlig sak är att sätta sig i en bil och köra iväg. Jag kan gissa att en stor del av de utgifter nämna ovan beror på rattfylla. Man förlorar omdömet vid berusning, och då ska man inte sätta sig i någon bil. Ändå gör en del folk detta, vilket är beklagligt. Men, även om man inte sätter sig en bil finns det annat som kan ske, som drabbar en själv eller andra. Du som dricker vet vad jag pratar om. Höjden av icke okej beteende jag har sett är att några av mina klasskamrater i gymnasiet, varav en har haft viss stor betydelse för mig på fyllan gått och rökt på. Även om det finns värre former av narkotika, är det fortfarande ett lagbrott och helt onödigt. Först supa sig full, och sen bli hög? Vad är poängen? Hur ser personerns liv ut som gör så? Detta skedde på den enda fest jag medverkade på under studenttiden, och detta var en av anledningarna till att jag inte hade lust med mer. Ska notera att detta inte var anledningen till att jag är nykterist, dock gjorde denna händelse mig allt mer säker på min sak.

Det finns fler anledningar till att jag har hållit mig från alkoholhaltiga festligheter. Jag är inte en särskilt utåtriktad och social person, och det gör sig extremt tydligt när jag är den enda i ett sällskap som inte dricker. Känslan av att vara utanför är kuslig och inte behaglig. När andra skrattar, dricker och uppenbart har roligt med sin sprit, och jag inte har det, känslan är inte trevlig, och vill undvika den till varje pris. Varför dricker jag inte då, kanske du undrar? Varför inte bara gå med?

Detta är svårt. Frågan jag ställt mig så många gånger - varför dricker jag inte? Det lär med detta inlägg stå klart, nu eller senare, varför man inte bör dricka. Hittils har det inte besvarat varför jag inte dricker. Jag ska försöka belysa detta, även om det är svårt. Först och främst, har aldrig haft sugen till att göra det. Mina vänner på högstadiet drack inte, så blev inte indragen i det då. När folk började dricka på gymnasiet, blev jag aldrig inbjuden till något, så kom aldrig i kontakt med spriten då. Det var främst i 2:an och 3:an det blev mer påtagligt. Jag har utvecklat någon bissar rädsla för sprit och dess effekter; gillar inte att förlora kontrollen. När jag är med på vad som sker, när jag kan kontrollera det som sker, då är jag trygg. Oväntade situationer, spontanitet, går stick i stäv med min personlighet. Dessutom har jag aldrig gillat när folk blir fulla och obekanta, som tex mina föräldrar när det väl händer, som tur är inte så ofta.

Känner att jag måste börja avrunda detta inlägg i alla fall.
Fortsättning kommer antagligen, då jag känner att detta inte var det slut jag önskade mig.
Stay tuned!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0