iPad 2

Nu är den beställd - en ny, fräch iPad 2 med WiFi och 3G, med 16 Gb minne.
Det har varit en del velande kring detta köp, men nu är det alltså gjort! Och, jag känner att jag har gjort ett utmärkt val, utan att ens ha fått den. Den beräknas vara levererad i början av maj, så det är en del väntetid.

Vad ska jag ha en iPad till? Är väl en helt onödig produkt, särskilt om man redan har en bärbar dator? Mitt svar är definitivt nej. Jag är måttligt trött på min "bärbara" dator, stor klumpig och börjar bli lite smått seg. Dessutom drar den ur all kraft ur batterierna på nolltid. I skrivande stund har jag ~5 minuter batteritid! Har redan bytt batteri nyligen, i sommras. Då fick jag ett av HP, men denna gång lär jag få betala över 1000 spänn för ett. Det är en så extremt tråkig uppgift. När iPaden kommer, kommer min släpbara HP få stå hemma istället, där den egentligen passar bättre.

Vad ska jag då ha en iPad till? Först och främst som en smidigare alternativ till datorn. Datorn kommer stå hemma, och iPaden kommer va min nya kompis på resan. Jag reser mycket (1 h buss per dag i genomsnitt), tid som är outtnyttjad om jag inte läser. Men, nu kommer jag kunna surfa, plugga och kolla korta avsnitt av diverse olika serier. På 12 Gb utrymme får jag plats med ungefär 60 avsnitt, vilket är helt okej. Ungefär en månad kommer det ta att se klart dessa, så hålla på och lägga in och ta bort filer kommer inte göras ofta.

Utöver mobiliteten som paden erbjuder är jag väldigt sugen på touchtekniken - jag har aldrig ägt en pryl med touch, och känner att det började bli dags att prova. Jag tycker tekniken verkar lovande, spännande och extremt användarvänlig. Multitouch verkar vara mycket finurligt (man kan tex rotera kartor i Google Earth med två fingrar på ett intuitivt sätt).

Padens eldprov kommerf på min Lund-resa den 30:e maj. Resetiden är ungefär 5-6 h effektiv tid, och ska man tro Apple så är batteritiden tillräcklig för denna resa. Kanske det mest fantastiska med iPaden är just batteritiden, ungefär 10 timmar, jag räknar med att få ut iaf 6-7 timmar blandat användande.

Apple iPad må va en fantastisk bra produkt, Apple kan ju lugnt skryta med sina kvalitéprodukter. Men, ska man säga något negativt om Apple bör jag nämna deras urbota dumma principer. Apple vill, till skillnad från Microsoft, kontrollstyra allt. De definierar strikt vilka filtyper som man får spela upp på Paden, och de begränsar utvecklare av appar till folk med tex en iMac eller bärbar MacBook. Jag som utvecklade med Windows kan alltså inte göra egna appar till paden eller iPhone, men jag jobbar på att kringgå detta, även om det är rätt klurigt!

Nu stundar tentavecka, och en recension av iPad kommer veckorna efter att den kommit.
Stay tuned!

Kommentarer
Postat av: m

Jag är inte avundsjuk.... ;)

2011-03-27 @ 19:30:52
Postat av: William

Nej, du har ju redan en iPhone :D

2011-03-27 @ 21:27:41
URL: http://tredjegangengillt.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0