Tentaperiod

Den nuvarande tentaperioden är den sämsta hittils.

Vad är en tentaperiod? Jo, det är veckorna precis innan en tentamen på ett universitet. Det är under dessa veckor som studenter får lägga på ett kål och studera ämnet i en mycket intensivare grad än under föreläsningsperioden. En tentaperiod brukar variera i längd, från fem dagar upp emot fjorton dagar.

Själv föredrar jag att sammarbeta med andra under tentaveckor. Att man sitter tillsammans, löser och diskuterar uppgifter (tex från gamla tentor) är det för mig absolut bästa sättet för snabb inlärning. Att sitta och läsa i en överdimensionerad bok och bombarderas med tusentals smådetaljer som inte är relevanta är jobbigt och tidsödande. Dessutom tappar jag sugen väldigt snabbt och gör nåt roligare istället.

Den nuvarande tentaperioden är den sämsta hittils. Varför? Jo, för att alla övriga kursdeltagare inte verkar vara så intresserade av att sammarbeta med mig eller andra. Så här var det inte förr, då satte vi oss och gick igenom tentor i minst en vecka innan tentamensdatum. Men nu, nej nu försvinner alla bara iväg hem eller gym eller annat. Kanske de alla är mina motsatser; de lär sig bäst genom att nöta informationen på egen hand. Eller så bryr de sig inte så mycket om att klara av tentorna.

Visst, vissa typer av uppgifter lämpar sig bäst att göra själv i lugn och ro, men för mig är de en försvinnande liten del av det totala antalet. Dessutom är jag något trött på att alltid vara den som ska pusha på för att man ska skapa tex en studiecirkel. Jag vet inte en endaste gång som någon annan frågat MIG om vi ska plugga...eller göra nåt annat, vad som helst. Nu ska jag inte avvika från ämnet, men det är nästintill oundvikligt. Antingen är det alla andra som har andra preferabla inlärningsformer, eller så är det något med mina (eller mig) som de stör sig på.

Jag kan inte gå runt och fråga alla hur de föredrar att göra saker, skulle framstå som tjatig... Vad bör jag göra?

Nu ska jag återgå till att laga mat, och sen får jag plugga själv igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0