Kritiskt tänkande

Om man ska bestämma nåt, ska man verkligen bestämma det och nästan skriva under på det i blod, för att den ena inte ska backa ur. Spelar ingen roll vad det gäller, tydlighet är absolut det bästa inom det mesta. Om man har bestämt något, som sen inte blir av för att någon av parterna helt enkelt skiter i det eller inte bryr sig eller någon annan odefinierad anledning, då blir antagligen den andre lite irriterad. Sånt är givetvis aldrig bra.

Antingen så bestämmer man allt exakt, och den som inte kan följa vad som sagt får stå i skamvrån i ett par dar. Eller, så bestämmer man aldrig någonting. Ett mellanting mellan dessa två borde inte finnas. Det skapar nån form av oordning som inte är bekväm för någon. En osäkerhet, en ovisshet, som i alla fall jag inte skulle trivas med. Och säkerligen en irritation från den som blivit "sviken" eller "bortgömd".

Man kan ju också göra på ett tredje sätt, och det är att aldrig lita på någon. Cynsikt och väldigt á la Dr House, men kanske är det en bra sätt. Om man är kritisk till allt som sägs och allt som bestäms, då torde man inte bli besviken heller. Sen är det ju så att vissa människor är ärliga och punktliga och korrekta, lixom jag själv. Att inte stå vid mitt ord är det sista jag skulle göra. Jag är ett stort fan av löften, lagar och bestämmelser. De finns för att följas. Personer som mig behöver man inte vara kritisk mot alltså. Men, sen finns det ju andra som är mindre pålitliga och som verkar tycka sig stå över alla andra, lagen, löften och så vidare. Dessa bör man vara mycket kritisk mot. Jag vill inte säga att någon människa är helt vedervärdig och opålitlig (förutom riktiga brottslingar då). Folk begår givetvis misstag i bland, och glömmer en del saker. Men, en sådan person bör man vara i alla fall något kritisk mot, och ha i åtanke att han/hon kan begå misstag. Dock vet jag inte om det är "misstag" om de upprepas gång på gång. Då är det väl ett tecken på slarv eller ignorans (finns det ordet, förresten?).

Summan av kardemumman - utan att bli allt för lik Dr House bör man se saker genom ett filter, ta det mesta med en nypa (eller en skopa i vissa fall) salt och vara beredd på samtliga utgångar. Alla ljuger till och från, och alla gör misstag i bland. Man bör försöka stå vid sitt ord, för att inte göra andra besvikna, irriterade eller skapa ovisshet och ett oseriöst intryck.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0