Stress

Säkert har nån tänkt dessa tankar och skrivit en bok om det, men jag tänker publicera dem ändå.

Stress kan komma i många olika former, det vet alla. Ska reflektera lite kring två stressformer jag har upplevt i skolan.

Den första är den uppenbara, som är beroende av tidsgränser, dvs stress över att hinna klart med något i tid. Att vara punktlig och seriös med tider är viktigt på universitet, många gånger viktigare än i grundskola och gymnasium. Där kunde man alltid komplettera och göra omprov lite hur som helst och sena inlämningar var man inte så jättehård med. Annat är det på universitetet. Men, jag tycker ändå att denna stress är hanterbar. Man får helt enkelt göra sig tid för att hinna klart.

Den andra stessen är värre, och den har och göra med att det kan vara svårt att tillgodogöra sig information - Med andra ord, svårt att lära sig och sätta sig in i något. Om man samtidigt har stress #1 så blir det extremt jobbigt. Man ska hinna med att läsa, förstå, göra uppgifter och göra en inlämningsuppgift under loppet av tre dagar. Kombinationen av tidsbrist och kunskapsbrist är extremt frustrerande. Vissa system som KAU använder sig av är inte bra, och efter denna kurs slut ska jag skriva en utvärdering och lämna till kursansvarig. Får hoppas att det i ala fall blir någon förbättring för nästa gäng som tar denna kurs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0