Räknestugor
Räknestugor är nästan ungefär samma sak som vanliga lektioner på gymnasie och grunskolan. Den stora skillnaden är att man (för det mesta) får räkna/arbeta på egen hand, med handledare som hjälp. Ibland väljer handledaren att föreläsa lite själv, även om det finns speciella tider då det är en riktig föreläsning.
I vår första mattekurs gnällde vissa över att det var så mycket folk i vår räknestuge-grupp. Läraren blev otillräcklig, och de kände att de inte fick nog med hjälp. Så de slutade att gå på föreläsningarna. I kursslutet gjorde vi enkäter om kursen, som underlag för framtida kurser, helt enkelt för att göra saker bättre. Roman lyckades "driva igenom" en mindre räknestugegrupp för oss dataingenjörer, som vi fick uppleva i den andra mattekursen.
Den blev så liten så att läraren där nästan blev överflödig, och gruppen hotades att "stängas ned". Det underliga är, var tusan tog de vägen som gnällde på att gruppen va för stor? När gruppen blev liten och behändig struntade de helt enkelt i den, och riskerade på så vis chansen för oss andra, som föredrar att ha en lärare man kan ställa frågor till ,att ha räknestuga. Då skulle vi tvingas gå till de andra grupperna, som redan var stora.
Så vad är poängen? Jo, jag tycker inte man ska gnälla över något och sen ignorera det när ens gnäll blir hört och det som man gnäller över blir fixat!
Dataingejörerna fortsätter att ha små räknestugor, både i matte och mekanik. På mekaniken idag var vi 6 pers, vara 2 som inte ens går i vår klass och som jag knappt tror räknade mekanik.
I vår första mattekurs gnällde vissa över att det var så mycket folk i vår räknestuge-grupp. Läraren blev otillräcklig, och de kände att de inte fick nog med hjälp. Så de slutade att gå på föreläsningarna. I kursslutet gjorde vi enkäter om kursen, som underlag för framtida kurser, helt enkelt för att göra saker bättre. Roman lyckades "driva igenom" en mindre räknestugegrupp för oss dataingenjörer, som vi fick uppleva i den andra mattekursen.
Den blev så liten så att läraren där nästan blev överflödig, och gruppen hotades att "stängas ned". Det underliga är, var tusan tog de vägen som gnällde på att gruppen va för stor? När gruppen blev liten och behändig struntade de helt enkelt i den, och riskerade på så vis chansen för oss andra, som föredrar att ha en lärare man kan ställa frågor till ,att ha räknestuga. Då skulle vi tvingas gå till de andra grupperna, som redan var stora.
Så vad är poängen? Jo, jag tycker inte man ska gnälla över något och sen ignorera det när ens gnäll blir hört och det som man gnäller över blir fixat!
Dataingejörerna fortsätter att ha små räknestugor, både i matte och mekanik. På mekaniken idag var vi 6 pers, vara 2 som inte ens går i vår klass och som jag knappt tror räknade mekanik.
Kommentarer
Trackback