Bensin och Tre Faser
Jag väljer nu att INTE diskutera bensinpriser, trots att jag sa det. Detta inlägg kommer istället handla om en vision, och stegen mot denna vision.
Vägen mot visionen består av tre diskreta och en kontinuerlig fas.
Fas 0 - Den kontinuerliga transfereringsfasen
Fas 0 är den fas som sträcker sig över de andra tre faserna, och är den fas vi redan är inne i. I denna fas fokuserar man på att i allmänhet reducera nyttjandet och utsläppen av koldioxid från motorfordon. Detta har man redan arbetat på ett tag, och jag befarar att bränslesnålhet för en bil är en avtagande exponentialkurva. Den mängd bränsle en bil förbrukar kommer alltså allt långsammare att närma sig ett fixt värde. Detta är dock bara min egen teori.
Fas 0 handlar också om forskning och övergångar från bensin/diesel till rena energier, såsom biogas, el (och kanske etanol om framställningen i sig är miljövänlig). Detta är ju också något som pågått sen vi fick upp ögonen för klimatproblemen, men denna process är långsam.
Fas 1 - Den första elimineringsfasen
Detta är den första och enklaste fasen. Den bygger helt enkelt på att eliminiera onödiga transporter med motorfordon. Främst syftar denna fas till att begränsa och slutligen totalt stoppa helt onödiga nöjesresor med tex bil eller kryssningsfartyg. Genomförande av denna fas kan vara alla möjliga saker, tex att ställa bilen (eller samåka med andra), bojkotta fotbollsmatcher till vilka tusentals människor tar bilen samt att se potentialer med tåg/buss-transporter av varor/gods istället för med lastbilar och flyg.
Fas 2 - Den andra elimineringsfasen
Nu blir det genast mycket svårare. Denna fas syftar till att reducera och slutligen totalt stoppa de flesta långtgående transporter. Denna fas riktar sig alltså främst till förändringar inom transportväsendet i allmänhet. Den första fasen torde va ganska billig, denna fas kan bli snuskigt dyr, men billigt om man jämför med de kostnader en plötslig oljebristskatastrof skulle innebära. I fas 2 måste alltså de flesta långtgående transporter med främst lastbilar bort.
Fas 3 - Utopifasen
Till skillnad från de andra två (tre) faserna handlar denna fas om den slutgiltiga omställningen från bensin/diesel till rena energiformer. I utopifasen (som både kan definieras som den sista kraftansträngningen eller som slutstadiet för civlisationen) är i stortsett alla transportmedel antingen utbytta mot andra, eller så är bränslena utbytta. Dvs, detta innebär inte att bilen helt är borta, utan att de bilar som finns drivs av fullständigt grön energi. Utopifasen är dessutom den fas vi alla bör sträva efter, och den fas som Fas 0 kommer övergå i.
Sammanfattning - Med hjälp av tre diskreta och en kontinuerlig fas kan vi nå ett grönare samhälle (ur transportsynpunkt). Med detta ska inte sägas att det är 100% genomförbart. Vissa element kan bli extremt dyra och nästintill omöjliga att genomföra. Men, jag vill påstå att inget är HELT omöjligt, saker är inte uppdelat i två läger; möjligt och omöjligt (även om vissa tror detta).
Vägen mot visionen består av tre diskreta och en kontinuerlig fas.
Fas 0 - Den kontinuerliga transfereringsfasen
Fas 0 är den fas som sträcker sig över de andra tre faserna, och är den fas vi redan är inne i. I denna fas fokuserar man på att i allmänhet reducera nyttjandet och utsläppen av koldioxid från motorfordon. Detta har man redan arbetat på ett tag, och jag befarar att bränslesnålhet för en bil är en avtagande exponentialkurva. Den mängd bränsle en bil förbrukar kommer alltså allt långsammare att närma sig ett fixt värde. Detta är dock bara min egen teori.
Fas 0 handlar också om forskning och övergångar från bensin/diesel till rena energier, såsom biogas, el (och kanske etanol om framställningen i sig är miljövänlig). Detta är ju också något som pågått sen vi fick upp ögonen för klimatproblemen, men denna process är långsam.
Fas 1 - Den första elimineringsfasen
Detta är den första och enklaste fasen. Den bygger helt enkelt på att eliminiera onödiga transporter med motorfordon. Främst syftar denna fas till att begränsa och slutligen totalt stoppa helt onödiga nöjesresor med tex bil eller kryssningsfartyg. Genomförande av denna fas kan vara alla möjliga saker, tex att ställa bilen (eller samåka med andra), bojkotta fotbollsmatcher till vilka tusentals människor tar bilen samt att se potentialer med tåg/buss-transporter av varor/gods istället för med lastbilar och flyg.
Fas 2 - Den andra elimineringsfasen
Nu blir det genast mycket svårare. Denna fas syftar till att reducera och slutligen totalt stoppa de flesta långtgående transporter. Denna fas riktar sig alltså främst till förändringar inom transportväsendet i allmänhet. Den första fasen torde va ganska billig, denna fas kan bli snuskigt dyr, men billigt om man jämför med de kostnader en plötslig oljebristskatastrof skulle innebära. I fas 2 måste alltså de flesta långtgående transporter med främst lastbilar bort.
Fas 3 - Utopifasen
Till skillnad från de andra två (tre) faserna handlar denna fas om den slutgiltiga omställningen från bensin/diesel till rena energiformer. I utopifasen (som både kan definieras som den sista kraftansträngningen eller som slutstadiet för civlisationen) är i stortsett alla transportmedel antingen utbytta mot andra, eller så är bränslena utbytta. Dvs, detta innebär inte att bilen helt är borta, utan att de bilar som finns drivs av fullständigt grön energi. Utopifasen är dessutom den fas vi alla bör sträva efter, och den fas som Fas 0 kommer övergå i.
Sammanfattning - Med hjälp av tre diskreta och en kontinuerlig fas kan vi nå ett grönare samhälle (ur transportsynpunkt). Med detta ska inte sägas att det är 100% genomförbart. Vissa element kan bli extremt dyra och nästintill omöjliga att genomföra. Men, jag vill påstå att inget är HELT omöjligt, saker är inte uppdelat i två läger; möjligt och omöjligt (även om vissa tror detta).
Kommentarer
Postat av: M
Låter bra på pappret! funkar de i verkligheten.. kanske, kanske inte. Tur är får vi uppleva de.. eller kanske inte tur.. det återstår å se ;)
Postat av: William
Allt funkar bara man ser fördelarna. I detta fall är fördelen att vi slipper en nära undergång när oljan tar slut. Vilket den KOMMER att göra med all säkerhet.
Postat av: M
Ja, Frågan är hur långt de går innan den är slut eller sinar.. Eller kommer växthuseffekten bli åt skogen innan oljan e slut?..
Trackback