Om dörrar och skolan
Nu tänker du säkert, vad menar han med dörrar?
I denna lilla text ska ordet dörr tolkas som möjligheter i livet; möjligheter att ändra bana, möjlighet att utveckla sitt kunnande.
Den sittande regeringen gjorde stora satsningar på yrkesförberedande gymnasieprogram. Tanken är, som den för det mesta är, god med denna idé. Det är bra med praktik (så länge inte arbetsgivarna utnyttjar gratis arbetskraft) och bra med anknytningar till arbetslivet redan på gymnasiet. Förr fanns det flera dörrar inom utbildningar som dessa, som kunde leda till högre utbildningar om man så önskade. Den sittande regeringen stängde dessa dörrar.
Jag hörde på TV4 i morse att satsningarna nu visat sig vara en flopp. Ett fatalt misslyckande, helt enkelt. Antalet ansökningar till ett yrkesförberedande gymnasieprogram minskade med 10%. Anledning till denna nedgång bör vara att regeringen stängde de smarta dörrar som fanns, och blockerar på så vis en elevs möjligheter att studera vidare om man så vill, eller byta bana. Min uppfattning är den att så många dörrar som möjligt ska stå öppna för så många elever och individer som möjligt. Man ska inte bestämma hela sitt liv redan vid sitt gymnasieval.
Det var ju av just denna anledning som vår kära utbildningsminster Jan Björklund helt plötsligt ändrade sig gällande det meritpoängsystem som han och sina borgarkollegor planerade att sätta i verket. Han insåg plötsligt att elever inte kan veta vad de ska bli i framtiden och att systemet var alldeles för krångligt att förstå sig på. Nu kommer meritpoäng bara delas ut i ett fåtal ämnen, bl.a språk.
Så vad kan vi dra för slutsats av allt detta? Bl.a att det är synd att höra att bra idéer implementeras med fel metoder och låter skattepengar rinna ut i sanden. Skärp dig nu, Jan Björklund!
I denna lilla text ska ordet dörr tolkas som möjligheter i livet; möjligheter att ändra bana, möjlighet att utveckla sitt kunnande.
Den sittande regeringen gjorde stora satsningar på yrkesförberedande gymnasieprogram. Tanken är, som den för det mesta är, god med denna idé. Det är bra med praktik (så länge inte arbetsgivarna utnyttjar gratis arbetskraft) och bra med anknytningar till arbetslivet redan på gymnasiet. Förr fanns det flera dörrar inom utbildningar som dessa, som kunde leda till högre utbildningar om man så önskade. Den sittande regeringen stängde dessa dörrar.
Jag hörde på TV4 i morse att satsningarna nu visat sig vara en flopp. Ett fatalt misslyckande, helt enkelt. Antalet ansökningar till ett yrkesförberedande gymnasieprogram minskade med 10%. Anledning till denna nedgång bör vara att regeringen stängde de smarta dörrar som fanns, och blockerar på så vis en elevs möjligheter att studera vidare om man så vill, eller byta bana. Min uppfattning är den att så många dörrar som möjligt ska stå öppna för så många elever och individer som möjligt. Man ska inte bestämma hela sitt liv redan vid sitt gymnasieval.
Det var ju av just denna anledning som vår kära utbildningsminster Jan Björklund helt plötsligt ändrade sig gällande det meritpoängsystem som han och sina borgarkollegor planerade att sätta i verket. Han insåg plötsligt att elever inte kan veta vad de ska bli i framtiden och att systemet var alldeles för krångligt att förstå sig på. Nu kommer meritpoäng bara delas ut i ett fåtal ämnen, bl.a språk.
Så vad kan vi dra för slutsats av allt detta? Bl.a att det är synd att höra att bra idéer implementeras med fel metoder och låter skattepengar rinna ut i sanden. Skärp dig nu, Jan Björklund!
Kommentarer
Trackback